Ångerrätt
Allmän information
INKpartner.dk ApS
Org.nr: 43080423
Företagsadress: Gyden 12, 6440 Augustenborg
Lager- och leveransadress: Vejlevej 15, 7160 Tørring
E-post: shop@inkpartner.se
Telefon: +46 031-308 80 01
Ångerrätt
Privatkonsumenter erbjuds 30 dagars ångerrätt hos INKPARTNER. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag då hela beställningen mottagits, eller då den sista varan i beställningen har mottagits.
Om du vill ångra köpet måste du meddela INKPARTNER inom 30 dagar från mottagandet. Detta kan göras via retursystemet eller genom att kontakta kundtjänst. Skulle det uppstå problem, kan du i sista hand använda den standardiserade ångerblanketten från E-handelsfonden, men den förstnämnda metoden ger snabbare hantering. I meddelandet ska det tydligt framgå att du vill utnyttja din ångerrätt.
Du kan INTE ångra köpet genom att bara vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela INKPARTNER tydligt om detta (t.ex. genom att registrera ett returärende).
Ångerrätten gäller som standard endast för privatkunder som handlar via webbshoppen. Den gäller alltså normalt inte för kunder som handlar i fysiska butiker eller för företagskunder, om inget annat skriftligen avtalats innan köpet.
Ångra delar av köpet
Om du har köpt flera varor i webbshoppen kan du returnera en eller flera av dem, även om de köpts i samma order. Observera: fraktkostnader återbetalas inte om du bara ångrar en del av köpet.
Ångerrätt gäller inte för:
-
Leverans av varor som är tillverkade enligt kundens specifikationer eller som har fått en tydlig personlig prägel. Kontakta gärna kundtjänst för specifik information om ditt köp.
Retur vid ångrat köp
Vid retur måste varan skickas tillbaka till INKPARTNER utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat om ånger av köpet. Kunden står själv för de direkta kostnaderna för returfrakten och bär risken för varan tills den är mottagen av INKPARTNER.
Returpaketet bör alltid märkas med ett giltigt returärendenummer för snabb hantering, om inte en returetikett köpts via INKPARTNER – då görs detta automatiskt. Skicka i så fall inte med kopia på faktura eller orderbekräftelse.
INKPARTNER tar INTE emot paket som skickas utan hemleverans, t.ex. till paketboxar/utlämningsställen. Vi rekommenderar att du inte returnerar med DAO, eftersom de ställer paketet och du ansvarar för det.
Varans skick vid retur
Kunden ansvarar endast för eventuell värdeminskning som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion.
Med andra ord – du får prova varan som om du gjorde det i en fysisk butik, men den får inte tas i faktisk användning.
Om varan har använts mer än vad som beskrivs ovan, anser INKPARTNER att den är använd, vilket innebär att kunden vid ångrat köp endast får tillbaka en del eller inget av beloppet – beroende på varans marknadsvärde. I vissa fall kan endast fraktkostnader återbetalas.
Vi rekommenderar att du returnerar varan i originalförpackningen. Om den saknas kan detta medföra en värdeminskning.
Återbetalning vid ångrat köp
Om ett köp ångras återbetalar INKPARTNER hela beloppet, inklusive den ursprungliga leveranskostnaden, senast 14 dagar efter att vi mottagit meddelande om ånger. Vid eventuell värdeminskning, som kunden ansvarar för, dras detta av från återbetalningen.
INKPARTNER återbetalar INTE eventuella extra kostnader om en annan leveransform än den billigaste standardleveransen valts vid beställningen. Värdet av eventuellt beställda returetiketter dras också av från återbetalningen.
Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi mottagit varan eller dokumentation om att den returnerats.
Återbetalning sker normalt via samma betalningsmedel (och kort) som användes vid beställningen, om inget annat avtalats.
Reklamationsrätt
Köplagens felregler gäller vid köp av varor.
Vid köp som privatperson i webbshoppen har du 24 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag beroende på situationen. Reklamationen måste vara berättigad och felet får inte bero på felaktig användning eller annan skadevållande hantering.
Reklamation ska ske inom "skälig tid" efter att felet upptäckts. Om du reklamerar inom två månader efter att felet upptäckts anses det normalt vara i rätt tid, förutsatt att det sker inom reklamationsperioden.
Om reklamationen är berättigad skickar INKPARTNER vanligtvis en returetikett, detta avtalas innan returärendet godkänns. Du kan även skicka varan själv, men kom ihåg att spara kvitto för att få tillbaka rimliga fraktkostnader.
Kontakta gärna kundtjänst i förväg om du har problem med att få produkten att fungera. Ibland kan detta lösas snabbt om det beror på felanvändning eller behov av återställning.
Retur vid reklamation
Om du vill reklamera en produkt ska den skickas till webbshopens adress i Sønderborg (anges i början av dokumentet). Skapa ett ärende i retursystemet för att få ett returärendenummer via e-post som ska märkas på paketet vid godkänd retur.
Information skickas via e-post när returärendet godkänns, avslås eller avslutas. Du kan också följa ärendet via webbshoppen genom att logga in med ordernummer och e-postadress.
Varan ska alltid skickas i lämplig förpackning – kunden ansvarar för skador på varan vid dålig emballering.
Om retursystemet används får kunden e-postmeddelanden om status för reklamationen. Ärendet kan följas online med ordernummer och e-post.
Om kunden skickar en vara till INKPARTNER som visar sig inte vara defekt, men inte fungerar p.g.a. användarfel, förbehåller sig INKPARTNER rätten att ta ut en undersökningsavgift för att täcka test- och fraktkostnader.
Klagomål
Om du vill klaga på ett köp, kontakta shop@inkpartner.se, chatten eller telefon +46 031-308 80 01 Om en lösning inte uppnås kan du skicka ett klagomål till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg via deras klagoportal.
För att klaga måste varan eller tjänsten ha kostat minst 1.110 DKK och högst 100.000 DKK. För klagomål på kläder och skor måste varan ha kostat minst 720 DKK. Det tillkommer en avgift för att få klagomålet behandlat.
Bor du i ett annat EU-land än Danmark kan du klaga via EU-kommissionens onlineplattform: http://ec.europa.eu/odr